söndag 17 november 2013

Gamla äventyr

Jag tänkte skriva om några utvalda tidigare innehav som nu har avyttrats och varför.

Mina allra första aktieinnehav var Tele2, BioGaia, Connecta, HQ, Midway, Castellum, HM.. och många fler.

Doro är ett innehav som jag ägde för inte så länge sedan. Jag sålde på grund av att jag inte helt litade på ledningen, och ägarstrukturen var inte heller väldigt gynnsam. VD har varit ganska tystlåten angående negativa nyheter, framförallt med tanke på övergången från trådlösa hemtelefoner till senior/care mobiltelefoner där man är aktiv idag (Tack till aktieingenjören för att han uppmärksammade detta).

Jag såg heller inga hållbara konkurrensfördelar, även om företaget visar upp en hel del positiva kvaliteter så som ett starkt varumärke, effektiv FoU och fina siffror. Man hade ett dåligt kvartal i Tyskland som belyste fragiliteten vid ökad konkurrens. Stora jättar såsom Samsung skulle kunna investera otroliga pengar i segmentet vid en tidpunkt i framtiden och effektivt konkurrera ut små företag som Doro. Det är dock en lockande marknad med mobiltelefoner till äldre då världen (västvärlden?) står inför en åldrande befolkning med stark köpkraft.
I efterhand hade jag väldigt dålig timing, sålde väl på kurs 29, någon krona över köpkursen, och idag (tror det är ca ett halvår sen) är kursen runt 50-lappen. Trösten är att jag köpte bl.a. Nordjyske och Protector istället som har haft en väldigt fin utveckling också.

Addtech är ett annat mindre innehav som jag avyttrade runt årsskiftet. Jag kände att jag inte riktigt kunde detta bolaget utan och innan heller, och eftersom jag inte fick tid till att utöka min circle of competence så sålde jag till slut med en fin vinst. Jag tror dock på affärsmodellen (men inte i all evighet, storlek kan vara en nackdel också) och kommer nog försöka analysera Addtech, Indutrade och Lagercrantz någon gång i framtiden.

Softronic inköptes ett par månader innan man offentliggjorde förvärvet av Modul1 år 2010, och såldes i slutet av 2012 någon gång, på +/- 0 ungefär, vilket såklart är väldigt dåligt. Det var väl inte den djupaste analysen här heller, men jag konstaterade att VD hade grundat bolaget och ägde en substantiell del av det. Dessutom hade man (före förvärvet..) en lönsamhet som var högre än branschsnittet, mycket starka finanser och en fin historia av tillväxt. Men man gick på en nit med förvärvet och som grädde på moset har it-konsult branschen gått generellt dåligt den senaste tiden, vilket har lett till väldigt tråkiga siffror. Nu är Traction delägare i Softronic och på lång sikt borde man väl kanske få ordning på skutan, men jag hade ett litet innehav och var inte beredd att öka utan att först ha sett lite positiva signaler, något jag hade väntat på länge. Så till slut tog väl tålamodet (en investerares viktigaste egenskap?) slut och jag sålde.

Kinnevik köptes under 2011/2012 på grund av sin låga värdering, jag hade också en del förhoppningar om onlinebolagen och eftersom man betalade ca P/E 10 för de mogna verksamheterna fick man online-delen gratis. Jag såg också en eventuell uppsida i den stora kapitalflexibiliteten man har på Kinnevik, där man gärna viktar om innehav till dem med bäst framtidsutsikter - det är inte alla gamla institutioner som vågar ändra i sina innehav särskilt ofta.
Detta innehavet såldes efter en ganska kraftig uppvärdering. Idag har aktien uppvärderats ännu mer, och jag kan inte låta bli att tänka på it-bubblan. Aktieingenjören har skrivit ett läsvärt inlägg om detta här. Jag ångrar idag inte försäljningen, men jag har varit/är alldeles för aktiv vilket måste ändras på i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar